This project has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s H2020 ERC-ADG programme (grant agreement No 695528)
Jørgensen, I.K.H. “I computerspil er mænd modige og kvinder kønne,” Vidogsans.dk.
Nielsen, R.K.L. “Mens bomberne falder i Ukraine, udspilles Tredje Verdenskrig i cyberspace,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Efter overgreb i metaverse er det store spørgsmål Er den nye digitale verden sikker?” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Bekymrende spil er tilgængelige på Roblox,” Meremobil.dk.
Nielsen, R.K.L. “Børn risikerer at støde på strippere og sexorgier i populært børnespil: ‘Det er bekymrende’,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Børn risikerer at støde på sex og vold i populært spil,” DR P4 Radioavisen 09.00.
Nielsen, R.K.L. “Populært børnespilplatform indeholder strippere og nøgen mand i hundehalsbånd,” B.dk.
Nielsen, R.K.L. “Forsker anfægter rapport om e-bogslæsning: »Det svarer til at bevise at vand er skadeligt ved at få folk til at drikke 20 liter af det«,” Kulturmonitor.dk.
Nielsen, R.K.L. “Are video games really addictive?” The Economist.
Aarseth, E. “La Storia Infin Infinita,” Wired Italia.
Nielsen, R.K.L. “Skins i Counter-Strike,” Missionen, RADIO4.
Nielsen, R.K.L. “Business-overblik: Slut med lette gevinster: Grå hverdag venter aktieinvestorerne,” B.dk.
Nielsen, R.K.L. “Eksperter slår alarm: Børn udnyttes i farezonen fra gaming til gambling,” Berlingske.
Nielsen, R.K.L. “Forældre skal vide, at deres børn sidder og satser virkelig mange penge,” Berlingske.
Nielsen, R.K.L. “Om Roblox,” Radio 4.
Jørgensen, I.K.H. “Metaverset er den våde drøm der har drevet spilindustrien de sidste mange år,” Version2.dk.
Jørgensen, I.K.H. “Forza Horizon 5 (m. Christina Schrøder),” LOUD.
Grabarczyk, P., Graversen, T., & Brabrand, C. “Kvinder foretrækker mennesker,” Samdata.
Nielsen, R.K.L. “Spilfirma vil tvinge dig til at opføre dig ordentligt i ikonisk krigsspil,” DR.
Nielsen, R.K.L. “Spillenes svar på Iphone vs Android: Derfor dumper ny forretningsmodel for sportsspil,” Version2.dk.
Grabarczyk, P., Graversen, T., & Brabrand, C. “Forskere finder vej,” Prosabladet.
Nielsen, R.K.L. “Millioner køber det samme fodboldspil år efter år. Det er vores hjerners skyld,” Zetland.
Nielsen, R.K.L. “Regel i Kina: Kun tre timers gaming!” DR Ultra Nyt.
Nielsen, R.K.L. “Ny lov forhindrer kinesiske børn og unge i at spille computer, når de har lyst,” DR P1 Morgen.
Jørgensen, I.K.H. “‘Helt naturligt’ eller ‘woke’? Stort skydespil præsenterer omdiskuteret soldat,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Fortnites næste store stunt: Ariana Grande giver koncert i spillet,” B.T.
Nielsen, R.K.L. “Nu må børn og unge i Kina kun spille online tre timer om ugen,” TV 2.
Nielsen, R.K.L. “Ny lov forhindrer kinesiske børn og unge i at spille computer, når de har lyst,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Virkelig valuta i virtuel verden,” TV 2 Go’ Morgen Danmark.
Nielsen, R.K.L. “Dansk spilvirksomhed sælger land for 365 mio kr,” Børsen.
Nielsen, R.K.L. “Astralis afslører massiv gaming-satsning: ‘Jeg er ikke i tvivl om, at folk vil komme’,” Dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Go’ Morgen P3,” DR LYD.
Jørgensen, I.K.H. “Blinde vinkler #7: De nye karakterer i computerspil,” podcast, IDA.
Jørgensen, I.K.H. “Blev beskyldt for at manipulere kvinder: Nu er dating-gurus nye spil bandlyst,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Debattør vil overvinde internetkrigere med humor,” Go’ aften live, 16. marts 2021.
Grabarczyk, P. “Kampen om PlayStation 5 // Er danske scalpere et problem?” TV2 Lorry.
Jørgensen, I.K.H. “Diversitet er fortsat en mangelvare i gaming industrien,” IT-Branchen.
Jørgensen, I.K.H. “Genudgivelse af Mass Effect spillene – seksualisering af kvindelige karakterer,” Go’ Morgen P3, DR.
Jørgensen, I.K.H. “Kontroversielt krigsspil genopstår efter 12 år: ‘Nogen vil mene, det er usmageligt’,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Verdens mest hypede computerspil lige nu er … skak?! Men det er ikke skak, som du kender det,” Zetland.
Nielsen, R.K.L. “Ultra Nyt,” DR.
Nielsen, R.K.L. “Fire råd til sunde gamingvaner,” Djøfbladet.
Nielsen, R.K.L. “Studerende gamer mere under corona,” Djøfbladet.
Grabarczyk, P. “De har været i krig i snart 20 år: Hvem vinder slaget om den nye generation af konsoller?” dr.dk.
Grabarczyk, P. “Playstation og Xbox sætter barren for fremtidens computerspil“, dr.dk.
Grabarczyk, P. “Stopper den store konsolkrig her?” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Flere kvinder gamer konsolspil efter pandemien,” TV2 Lorry.
Aarseth, E. “‘Det var non stop-action’: Spil fyldt med nazister og vanvittige våben ændrede spilbranchen for altid,” DR.dk.
Nielsen, R.K.L. “Eksperter: Computerspil lokker børn til ulovlig gambling,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Gaming kan være tæt på gambling,” DR1 TV-avisen 21.00.
Nielsen, R.K.L. “Pandoras æske eller harmløs underholdning? – Vi snakker med forsker om Lootboxes,” Gamereactor.dk.
Nielsen, R.K.L. “Spil fyldt med fejl gik viralt og blev en kæmpe succes,” DR1 TV-avisen 21.00.
Nielsen, R.K.L. “Ulovlige gamblingsider er stadig aktive, og det rammer især børn og unge,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Esport hitter på efterskoler: I Jebjerg dyrkes gaming socialt på skolen,” Salling Avis.
Grabarczyk, P. “Vandrehistorie var sand: Verdens værste videospil blev begravet i ørkenen,” DR.dk.
Nielsen, R.K.L. “24 Spørgsmål til Professoren. Nej, computerspil er ikke heroin,” Weekend-avisen.
Jørgensen, I.K.H. “Kvindelig soldat indtager ikonisk spil – og hun er allerede den mest populære,” DR.dk.
Jørgensen, I.K.H. “De er seksuelle, men ikke længere sexobjekter: Kvinder i computerspil er blevet deres egne,” Politiken.dk.
Aarseth E. “Videnskabernes selskab optager 10 nye medlemmer,” ForskerForum.
Aarseth E., Nielsen, R. K. L., & Sicart, M. “Computerspil: Problem eller nyskabende kultur?” Infomedia.dk.
Jørgensen, I.K.H. “P3 Nyheder d. 19. jun 2019 kl. 15:00,” P3 Nyheder.
Jørgensen, I.K.H. “Nye Computerspil dropller kvinder i hovedrollen: ‘De vil ikke støde publikum fra sig,” dr.dk.
Jørgensen, I.K.H. “Færre kvindelige hovedkarakterer ved dette års E3,” Morgen på Radio100.
Aarseth, E. “Verdens største youtuber sviner rival: Snyder i skat og har hovedet fuld af lort,” DR.dk.
Aarseth, E. “Gamingaktier banket ned i 2018: Er det nu du skal investere?” Børsen.
Jørgensen, I.K.H. “Interview i Radio100 om spillet Rape Day,” P3 Nyheder.
Nielsen, R.K.L. “Endnu en undersøgelse af computerspil: Du bliver ikke voldelig af gaming,” DR Viden.
Jørgensen, I.K.H. “Nettet går i selvsving: Soldat i populært computerspil er homoseksuel,” dr.dk.
Nielsen, R.K.L. “Han tog en chance med et udskældt koncept – siden har spilindustrien tjent milliarder,” Finans.dk.
Nielsen, R.K.L. “Tiårig Fortnite-spiller: »Jeg tror bare ikke, de voksne forstår, hvorfor spillet er sjovt«,” Information.
Jørgensen, I.K.H. “Jomfru i nød eller sexet sidekick? Kvinderollen har ændret sig i computerspil,” Forskerzonen på Videnskab.dk.
Jørgensen, I.K.H. “Har kvinderroller i computerspil ændret sig gennem tiden?” AK24syv.
Nielsen, R.K.L. “Mange unge spiller computer mere end 40 timer om ugen,” Berlingske.
Nielsen, R.K.L. “Undersøgelse: Børn bruger timevis foran computer, men forældre skal ikke bekymre sig,” TV2.
Nielsen, R.K.L. “Ekspert: Derfor er ‘Fortnite’ så vanedannende,” BT.
Nielsen, R.K.L. “Vi har spurgt en forsker, en psykolog og en spiller: Er unges brug af Fortnite et problem?” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Er det godt eller skidt for dit barn at spille computer?,” Fyens.dk.
Aarseth, E. “Hovedstadsområdet misser gylden chance,” Lorry.dk (TV2 Lorry).
Nielsen, R.K.L. “Spilforsker afliver myter om sløvsind og afhængighed: Dine børn har godt af at spille computer,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Center for Ludomani advarer: Computerspil kan vænne børn til gambling,” Politiken.
Jørgensen, I.K.H. “Spilkonference på IT-Universitetet,” Kulturen på P1.
Nielsen, R.K.L. “Hvad er Fortnite, og hvorfor er det blevet så ualmindelig populært? Vi forklarer, hvad det går ud på,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Videnskaben bag Fortnite: Sådan fastholder spillet dig,” DR.dk.
Aarseth, E. “Computerspillenes Godard vil give dig dårlig samvittighed,” Information.
Nielsen, R.K.L. “Sådan får spilfirmaer dine børn til at gamble,” Ingeniøren.
Nielsen, R.K.L. “‘Firkantet’ stykke populærkultur fejrer rundt,” Jyllands-Posten.
Nielsen, R.K.L. “Gamblingmyndighederne truede Valve: Handel med loot boxes er blokeret i Holland,” Version2.
Nielsen, R.K.L. “Findes ‘teknologiafhængighed’? Amerikansk forsker afliver seks myter,” Videnskab.dk.
Nielsen, R.K.L. “ Eksperter kritiserer ny diagnose: »Det at spille computerspil skal ikke sidestilles med at tage heroin«,” Berlingske.
Nielsen, R.K.L. “Forskere protesterer mod ny spildiagnose,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “WHO vil gøre afhængighed af computerspil til en diagnose. Nej tak, siger dansk forsker: »Jeg er bekymret for, at man sygeliggør en enkelt hobby«,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Virtual reality afløser internetcafeer,” DR Nordjylland.
Nielsen, R.K.L. “Signe var virkelig ond i The Sims. Derfor føles det så godt at slå simmere ihjel,” Formatformat.
Nielsen, R.K.L. “Net-fix,” Weekendavisen.
Nielsen, R.K.L. “‘Mine børn får lov at give los og spille løs’,” BT.
Nielsen, R.K.L. “Farvel til fordommene: Min mor spiller Candy Crush og min datter Overwatch,” Jyllands-Posten.
Nielsen, R.K.L. “Heftig debat om pc-spil skaber afhængighed,” DGI.dk.
Aarseth, E. “Antallet af danske computerspil-udgivelser er fordoblet på to år,” Jyllands-posten.dk (Abonnementsområde).
Aarseth, E. “Forsker til Brinkmann: Du går glip af noget ved IKKE at spille,” DR.dk.
Nielsen, R.K.L. “Hører e-sport til i skolen?” Jyllands-Posten.
Nielsen, R.K.L. “Glock 18 og Dual Berettas: Efterskole vil forme fremtidens e-sportsstjerner,” Jyllands-Posten.
Aarseth, E. “Computerspillere er bedre til at flyve droner end professionelle piloter,” Ing.dk (Ingeniøren).
Nielsen, R.K.L. “Droppede ud af gymnasiet for at spille computer – nu er han IT-chef,” TV2.
Aarseth, E. “Video game professor,” CPH Post.
Aarseth, E. “Nyt computerspil skal få os til at sætte tempoet heeeeeelt ned,” Information.
Aarseth, E. “Debat: Min uhyggelige weekend med digital dannelse,” Berlingske.
Aarseth, E. “Min weekend med et superuhyggeligt barn, der gik efter struben igen og igen,” B.dk.
Aarseth, E. “I kamp til døden,” Weekendavisen.
Aarseth, E. “Danmarks første professor i gaming,” Go’morgen Danmark TV2.
Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Amager Bladet Weekend.
Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Videnskab.dk.
Aarseth, E. “Harddisken: Danmarks første computerspilsprofessor,” DR.dk.
Aarseth, E. “Første danske professor i computerspil udnævnt,” DR P1 Morgen.
Aarseth, E. “Den første danske computerspils-professor træder til: et spil er ikke bare et spil,” Version2.dk.
Aarseth, E. “Alvorlig spas på computeren,” Politiken.
Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil ser stor kunst på skærmen,” Politiken.dk.
Aarseth, E. “Denmark gets first professor of computer gaming,” Cphpost.dk (Copenhagen Post).
Aarseth, E. “Danmarks første spilprofessor,” TechSavvy Media.
Aarseth, E. “Ny professor i computerspil: Spil er ikke bare spil,” DR.dk.
Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Kristeligt Dagblad.
Aarseth, E. “Espen Aarseth bliver Danmarks første professor i computerspil,” Altinget.dk/Uddannelse.
Aarseth, E. “Ny professor i computerspil søger svar: Fører computerspil til vold, afhængighed eller læring?” Version2.dk.
Aarseth, E. “Espen Aarseth er Danmarks første professor i computerspil: ‘Jeg vil inspirere studerende til at blive kritiske forskere, selv om de arbejder med spil, som af mange regnes for ren underholdning’,” Computerworld Online.
Aarseth, E. “Byd velkommen til: Danmarks første professor i computerspil,” Lorry.dk (TV2 Lorry).
Aarseth, E. “E-sport hitter: Gaming-undervisning i skolen er blevet in,” Metroxpress København.
Nielsen, R.K.L. “Derfor bliver du bidt af en gal Pokémon,” DR.dk.
Nielsen, R.K.L. “Sex i fjernsynet påvirker ikke teenagere,” Udeoghjemme.dk.
Nielsen, R.K.L. “Er danske unge afhængige af computerspil?,” Samvirke.dk.
Aarseth, E. “Bliver vi mere voldelige af spil?” Komputer For Alle.
Aarseth, E. “Pokémonspil hitter – og giver ulykker,”Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Nej, mediesex IKKE skyld i unges seksuelle udskejelser,” Ekstrabladet.dk.
Nielsen, R.K.L. “De har fanget os igen,” Information.
Nielsen, R.K.L. “Kommentar: Stop sygeliggørelsen af computerspilglade unge,” Information.
Nielsen, R.K.L. “Forskere afliver fordom: Sex i fjernsynet påvirker ikke teenagere,” Videnskab.dk.
Nielsen, R.K.L. “KOM! DEN ER HERNEDE. DEN SPAWNER NU,” Politiken.
Nielsen, R.K.L. “Teenagere kan godt håndtere TV-sex,” Ekstrabladet.dk.
Nielsen, R.K.L. “ Forsker: Det er ligesom lystfiskeri,” Sydsjællands Tidende.
Nielsen, R.K.L. “Monstre giver sammenhold,” Sydtid.dk (Sydsjællands Tidende).
Nielsen, R.K.L. “Tv-sex går hen over hovedet på teenagere,” BT.
Nielsen, R.K.L. “Forskere: Unge er ikke afhængige af computerspil,” Politiken.
Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får 15 millioner fra Det Europæiske Forskningsråd,” Telekommunikation.dk.
Aarseth, E. “Spilleglad lektor skal kortlægge computerspils betydning,” POLITIKEN.
Aarseth, E. “Nu skal der for alvor forskes i computerspil,” DR.
Aarseth, E. “Computerspils betydning skal kortlægges,” Berlingske.
Aarseth, E. “Dansk computerspil-forsker får europæisk forskningslegat,” Altinget.dk/Forskning.
Aarseth, E. “Spilleglad lektor får millioner til kortlægning af computerspils betydning,” Politiken.dk.
Aarseth, E. “Tre danske forskere modtager 50 mio. kr,” Videnskab.dk.
Aarseth, E. “Navnlig navne,” Berlingske.
Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får 15 millioner fra Det Europæiske Forskningsråd,” Telekommunikation.dk.
Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får midler,” Kristeligt Dagblad.
Aarseth, E. “Hæder – Navnenyt,” Børsen.
Aarseth, E. “Navne – Noter,” Jyllands-Posten.
Jørgensen, I.K.H. “Filmatisering af Warcraft, spil-serien,” P1 Eftermiddag.