This project has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s H2020 ERC-ADG programme (grant agreement No 695528)

Press


April 2022

Jørgensen, I.K.H. “I computerspil er mænd modige og kvinder kønne,” Vidogsans.dk.

Nielsen, R.K.L. “Mens bomberne falder i Ukraine, udspilles Tredje Verdenskrig i cyberspace,” Politiken.

February 2022

Nielsen, R.K.L. “Efter overgreb i metaverse er det store spørgsmål Er den nye digitale verden sikker?” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Bekymrende spil er tilgængelige på Roblox,” Meremobil.dk.

Nielsen, R.K.L. “Børn risikerer at støde på strippere og sexorgier i populært børnespil: ‘Det er bekymrende’,” dr.dk.

Nielsen, R.K.L. “Børn risikerer at støde på sex og vold i populært spil,” DR P4 Radioavisen 09.00.

Nielsen, R.K.L. “Populært børnespilplatform indeholder strippere og nøgen mand i hundehalsbånd,” B.dk.

Nielsen, R.K.L. “Forsker anfægter rapport om e-bogslæsning: »Det svarer til at bevise at vand er skadeligt ved at få folk til at drikke 20 liter af det«,” Kulturmonitor.dk.

January 2022

Nielsen, R.K.L. “Are video games really addictive?” The Economist.

December 2021

Aarseth, E. “La Storia Infin Infinita,” Wired Italia.

Nielsen, R.K.L. “Skins i Counter-Strike,” Missionen, RADIO4.

Nielsen, R.K.L. “Business-overblik: Slut med lette gevinster: Grå hverdag venter aktieinvestorerne,” B.dk.

Nielsen, R.K.L. “Eksperter slår alarm: Børn udnyttes i farezonen fra gaming til gambling,” Berlingske.

Nielsen, R.K.L. “Forældre skal vide, at deres børn sidder og satser virkelig mange penge,” Berlingske.

Nielsen, R.K.L. “Om Roblox,” Radio 4.

November 2021

Jørgensen, I.K.H. “Metaverset er den våde drøm der har drevet spilindustrien de sidste mange år,” Version2.dk.

Jørgensen, I.K.H. “Forza Horizon 5 (m. Christina Schrøder),” LOUD.

October 2021

Grabarczyk, P., Graversen, T., & Brabrand, C. “Kvinder foretrækker mennesker,” Samdata.

Nielsen, R.K.L. “Spilfirma vil tvinge dig til at opføre dig ordentligt i ikonisk krigsspil,” DR.

Nielsen, R.K.L. “Spillenes svar på Iphone vs Android: Derfor dumper ny forretningsmodel for sportsspil,” Version2.dk.

September 2021

Grabarczyk, P., Graversen, T., & Brabrand, C. “Forskere finder vej,” Prosabladet.

Nielsen, R.K.L. “Millioner køber det samme fodboldspil år efter år. Det er vores hjerners skyld,” Zetland.

Nielsen, R.K.L. “Regel i Kina: Kun tre timers gaming!” DR Ultra Nyt.

Nielsen, R.K.L. “Ny lov forhindrer kinesiske børn og unge i at spille computer, når de har lyst,” DR P1 Morgen.

August 2021

Jørgensen, I.K.H. “‘Helt naturligt’ eller ‘woke’? Stort skydespil præsenterer omdiskuteret soldat,” dr.dk.

Nielsen, R.K.L. “Fortnites næste store stunt: Ariana Grande giver koncert i spillet,” B.T.

Nielsen, R.K.L. “Nu må børn og unge i Kina kun spille online tre timer om ugen,” TV 2.

Nielsen, R.K.L. “Ny lov forhindrer kinesiske børn og unge i at spille computer, når de har lyst,” dr.dk.

July 2021

Nielsen, R.K.L. “Virkelig valuta i virtuel verden,” TV 2 Go’ Morgen Danmark.

Nielsen, R.K.L. “Dansk spilvirksomhed sælger land for 365 mio kr,” Børsen.

June 2021

Nielsen, R.K.L. “Astralis afslører massiv gaming-satsning: ‘Jeg er ikke i tvivl om, at folk vil komme’,” Dr.dk.

May 2021

Nielsen, R.K.L. “Go’ Morgen P3,” DR LYD.

March 2021

Jørgensen, I.K.H. “Blinde vinkler #7: De nye karakterer i computerspil,” podcast, IDA.

Jørgensen, I.K.H. “Blev beskyldt for at manipulere kvinder: Nu er dating-gurus nye spil bandlyst,” dr.dk.

Nielsen, R.K.L. “Debattør vil overvinde internetkrigere med humor,” Go’ aften live, 16. marts 2021.

February 2021

Grabarczyk, P. “Kampen om PlayStation 5 // Er danske scalpere et problem?” TV2 Lorry.

Jørgensen, I.K.H. “Diversitet er fortsat en mangelvare i gaming industrien,” IT-Branchen.

Jørgensen, I.K.H. “Genudgivelse af Mass Effect spillene – seksualisering af kvindelige karakterer,” Go’ Morgen P3, DR.

Jørgensen, I.K.H. “Kontroversielt krigsspil genopstår efter 12 år: ‘Nogen vil mene, det er usmageligt’,” dr.dk.

Nielsen, R.K.L. “Verdens mest hypede computerspil lige nu er … skak?! Men det er ikke skak, som du kender det,” Zetland.

January 2021

Nielsen, R.K.L. “Ultra Nyt,” DR.

December 2020

Nielsen, R.K.L. “Fire råd til sunde gamingvaner,” Djøfbladet.

Nielsen, R.K.L. “Studerende gamer mere under corona,” Djøfbladet.

November 2020

Grabarczyk, P. “De har været i krig i snart 20 år: Hvem vinder slaget om den nye generation af konsoller?” dr.dk.

Grabarczyk, P. “Playstation og Xbox sætter barren for fremtidens computerspil“, dr.dk.

Grabarczyk, P. “Stopper den store konsolkrig her?” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Flere kvinder gamer konsolspil efter pandemien,” TV2 Lorry.

October 2020

Aarseth, E. “‘Det var non stop-action’: Spil fyldt med nazister og vanvittige våben ændrede spilbranchen for altid,” DR.dk.

Nielsen, R.K.L. “Eksperter: Computerspil lokker børn til ulovlig gambling,” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Gaming kan være tæt på gambling,” DR1 TV-avisen 21.00.

Nielsen, R.K.L. “Pandoras æske eller harmløs underholdning? – Vi snakker med forsker om Lootboxes,” Gamereactor.dk.

Nielsen, R.K.L. “Spil fyldt med fejl gik viralt og blev en kæmpe succes,” DR1 TV-avisen 21.00.

Nielsen, R.K.L. “Ulovlige gamblingsider er stadig aktive, og det rammer især børn og unge,” Politiken.

August 2020

Nielsen, R.K.L. “Esport hitter på efterskoler: I Jebjerg dyrkes gaming socialt på skolen,” Salling Avis.

December 2019

Grabarczyk, P. “Vandrehistorie var sand: Verdens værste videospil blev begravet i ørkenen,” DR.dk.

Nielsen, R.K.L. “24 Spørgsmål til Professoren. Nej, computerspil er ikke heroin,” Weekend-avisen.

November 2019

Jørgensen, I.K.H. “Kvindelig soldat indtager ikonisk spil – og hun er allerede den mest populære,” DR.dk.

October 2019

Jørgensen, I.K.H. “De er seksuelle, men ikke længere sexobjekter: Kvinder i computerspil er blevet deres egne,” Politiken.dk.

September 2019

Aarseth E. “Videnskabernes selskab optager 10 nye medlemmer,” ForskerForum.

Aarseth E., Nielsen, R. K. L., & Sicart, M. “Computerspil: Problem eller nyskabende kultur?” Infomedia.dk.

June 2019

Jørgensen, I.K.H. “P3 Nyheder d. 19. jun 2019 kl. 15:00,” P3 Nyheder.

Jørgensen, I.K.H. “Nye Computerspil dropller kvinder i hovedrollen: ‘De vil ikke støde publikum fra sig,” dr.dk.

Jørgensen, I.K.H. “Færre kvindelige hovedkarakterer ved dette års E3,” Morgen på Radio100.

April 2019

Aarseth, E. “Verdens største youtuber sviner rival: Snyder i skat og har hovedet fuld af lort,” DR.dk.

March 2019

Aarseth, E. “Gamingaktier banket ned i 2018: Er det nu du skal investere?” Børsen.

Jørgensen, I.K.H. “Interview i Radio100 om spillet Rape Day,” P3 Nyheder.

February 2019

Nielsen, R.K.L. “Endnu en undersøgelse af computerspil: Du bliver ikke voldelig af gaming,” DR Viden.

January 2019

Jørgensen, I.K.H. “Nettet går i selvsving: Soldat i populært computerspil er homoseksuel,” dr.dk.

Nielsen, R.K.L. “Han tog en chance med et udskældt koncept – siden har spilindustrien tjent milliarder,” Finans.dk.

Nielsen, R.K.L. “Tiårig Fortnite-spiller: »Jeg tror bare ikke, de voksne forstår, hvorfor spillet er sjovt«,” Information.

December 2018

Jørgensen, I.K.H. “Jomfru i nød eller sexet sidekick? Kvinderollen har ændret sig i computerspil,” Forskerzonen på Videnskab.dk.

Jørgensen, I.K.H. “Har kvinderroller i computerspil ændret sig gennem tiden?” AK24syv.

Nielsen, R.K.L. “Mange unge spiller computer mere end 40 timer om ugen,” Berlingske.

Nielsen, R.K.L. “Undersøgelse: Børn bruger timevis foran computer, men forældre skal ikke bekymre sig,” TV2.

Nielsen, R.K.L. “Ekspert: Derfor er ‘Fortnite’ så vanedannende,” BT.

Nielsen, R.K.L. “Vi har spurgt en forsker, en psykolog og en spiller: Er unges brug af Fortnite et problem?” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Er det godt eller skidt for dit barn at spille computer?,” Fyens.dk.

November 2018

Aarseth, E. “Hovedstadsområdet misser gylden chance,” Lorry.dk (TV2 Lorry).

September 2018

Nielsen, R.K.L. “Spilforsker afliver myter om sløvsind og afhængighed: Dine børn har godt af at spille computer,” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Center for Ludomani advarer: Computerspil kan vænne børn til gambling,” Politiken.

August 2018

Jørgensen, I.K.H. “Spilkonference på IT-Universitetet,” Kulturen på P1.

Nielsen, R.K.L. “Hvad er Fortnite, og hvorfor er det blevet så ualmindelig populært? Vi forklarer, hvad det går ud på,” Politiken.

July 2018

Nielsen, R.K.L. “Videnskaben bag Fortnite: Sådan fastholder spillet dig,” DR.dk.

June 2018

Aarseth, E. “Computerspillenes Godard vil give dig dårlig samvittighed,” Information.

Nielsen, R.K.L. “Sådan får spilfirmaer dine børn til at gamble,” Ingeniøren.

Nielsen, R.K.L. “‘Firkantet’ stykke populærkultur fejrer rundt,” Jyllands-Posten.

Nielsen, R.K.L. “Gamblingmyndighederne truede Valve: Handel med loot boxes er blokeret i Holland,” Version2.

Nielsen, R.K.L. “Findes ‘teknologiafhængighed’? Amerikansk forsker afliver seks myter,” Videnskab.dk.

Nielsen, R.K.L. “ Eksperter kritiserer ny diagnose: »Det at spille computerspil skal ikke sidestilles med at tage heroin«,” Berlingske.

May 2018

Nielsen, R.K.L. “Forskere protesterer mod ny spildiagnose,” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “WHO vil gøre afhængighed af computerspil til en diagnose. Nej tak, siger dansk forsker: »Jeg er bekymret for, at man sygeliggør en enkelt hobby«,” Politiken.

April 2018

Nielsen, R.K.L. “Virtual reality afløser internetcafeer,” DR Nordjylland.

January 2018

Nielsen, R.K.L. “Signe var virkelig ond i The Sims. Derfor føles det så godt at slå simmere ihjel,” Formatformat.

Nielsen, R.K.L. “Net-fix,” Weekendavisen.

December 2017

Nielsen, R.K.L. “‘Mine børn får lov at give los og spille løs’,” BT.

November 2017

Nielsen, R.K.L. “Farvel til fordommene: Min mor spiller Candy Crush og min datter Overwatch,” Jyllands-Posten.

Nielsen, R.K.L. “Heftig debat om pc-spil skaber afhængighed,” DGI.dk.

October 2017

Aarseth, E. “Antallet af danske computerspil-udgivelser er fordoblet på to år,” Jyllands-posten.dk (Abonnementsområde).

September 2017

Aarseth, E. “Forsker til Brinkmann: Du går glip af noget ved IKKE at spille,” DR.dk.

Nielsen, R.K.L. “Hører e-sport til i skolen?” Jyllands-Posten.

Nielsen, R.K.L. “Glock 18 og Dual Berettas: Efterskole vil forme fremtidens e-sportsstjerner,” Jyllands-Posten.

August 2017

Aarseth, E. “Computerspillere er bedre til at flyve droner end professionelle piloter,” Ing.dk (Ingeniøren).

July 2017

Nielsen, R.K.L. “Droppede ud af gymnasiet for at spille computer – nu er han IT-chef,” TV2.

April 2017

Aarseth, E. “Video game professor,” CPH Post.

Aarseth, E. “Nyt computerspil skal få os til at sætte tempoet heeeeeelt ned,” Information.

Aarseth, E. “Debat: Min uhyggelige weekend med digital dannelse,” Berlingske.

Aarseth, E. “Min weekend med et superuhyggeligt barn, der gik efter struben igen og igen,” B.dk.

Aarseth, E. “I kamp til døden,” Weekendavisen.

Aarseth, E. “Danmarks første professor i gaming,” Go’morgen Danmark TV2.

Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Amager Bladet Weekend.

Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Videnskab.dk.

Aarseth, E. “Harddisken: Danmarks første computerspilsprofessor,” DR.dk.

Aarseth, E. “Første danske professor i computerspil udnævnt,” DR P1 Morgen.

Aarseth, E. “Den første danske computerspils-professor træder til: et spil er ikke bare et spil,” Version2.dk.

Aarseth, E. “Alvorlig spas på computeren,” Politiken.

Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil ser stor kunst på skærmen,” Politiken.dk.

Aarseth, E. “Denmark gets first professor of computer gaming,” Cphpost.dk (Copenhagen Post).

Aarseth, E. “Danmarks første spilprofessor,” TechSavvy Media.

Aarseth, E. “Ny professor i computerspil: Spil er ikke bare spil,” DR.dk.

Aarseth, E. “Danmarks første professor i computerspil,” Kristeligt Dagblad.

March 2017

Aarseth, E. “Espen Aarseth bliver Danmarks første professor i computerspil,” Altinget.dk/Uddannelse.

Aarseth, E. “Ny professor i computerspil søger svar: Fører computerspil til vold, afhængighed eller læring?” Version2.dk.

Aarseth, E. “Espen Aarseth er Danmarks første professor i computerspil: ‘Jeg vil inspirere studerende til at blive kritiske forskere, selv om de arbejder med spil, som af mange regnes for ren underholdning’,” Computerworld Online.

Aarseth, E. “Byd velkommen til: Danmarks første professor i computerspil,” Lorry.dk (TV2 Lorry).

September 2016

Aarseth, E. “E-sport hitter: Gaming-undervisning i skolen er blevet in,” Metroxpress København.

Nielsen, R.K.L. “Derfor bliver du bidt af en gal Pokémon,” DR.dk.

Nielsen, R.K.L. “Sex i fjernsynet påvirker ikke teenagere,” Udeoghjemme.dk.

Nielsen, R.K.L. “Er danske unge afhængige af computerspil?,” Samvirke.dk.

July 2016

Aarseth, E. “Bliver vi mere voldelige af spil?” Komputer For Alle.

Aarseth, E. “Pokémonspil hitter – og giver ulykker,”Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Nej, mediesex IKKE skyld i unges seksuelle udskejelser,” Ekstrabladet.dk.

Nielsen, R.K.L. “De har fanget os igen,” Information.

Nielsen, R.K.L. “Kommentar: Stop sygeliggørelsen af computerspilglade unge,” Information.

Nielsen, R.K.L. “Forskere afliver fordom: Sex i fjernsynet påvirker ikke teenagere,” Videnskab.dk.

Nielsen, R.K.L. “KOM! DEN ER HERNEDE. DEN SPAWNER NU,” Politiken.

Nielsen, R.K.L. “Teenagere kan godt håndtere TV-sex,” Ekstrabladet.dk.

Nielsen, R.K.L. “ Forsker: Det er ligesom lystfiskeri,” Sydsjællands Tidende.

Nielsen, R.K.L. “Monstre giver sammenhold,” Sydtid.dk (Sydsjællands Tidende).

Nielsen, R.K.L. “Tv-sex går hen over hovedet på teenagere,” BT.

June 2016

Nielsen, R.K.L. “Forskere: Unge er ikke afhængige af computerspil,” Politiken.

May 2016

Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får 15 millioner fra Det Europæiske Forskningsråd,” Telekommunikation.dk.

Aarseth, E. “Spilleglad lektor skal kortlægge computerspils betydning,” POLITIKEN.

Aarseth, E. “Nu skal der for alvor forskes i computerspil,” DR.

Aarseth, E. “Computerspils betydning skal kortlægges,” Berlingske.

Aarseth, E. “Dansk computerspil-forsker får europæisk forskningslegat,” Altinget.dk/Forskning.

Aarseth, E. “Spilleglad lektor får millioner til kortlægning af computerspils betydning,” Politiken.dk.

Aarseth, E. “Tre danske forskere modtager 50 mio. kr,” Videnskab.dk.

Aarseth, E. “Navnlig navne,” Berlingske.

Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får 15 millioner fra Det Europæiske Forskningsråd,” Telekommunikation.dk.

Aarseth, E. “Dansk computerspilforskning får midler,” Kristeligt Dagblad.

Aarseth, E. “Hæder – Navnenyt,” Børsen.

Aarseth, E. “Navne – Noter,” Jyllands-Posten.

Jørgensen, I.K.H. “Filmatisering af Warcraft, spil-serien,” P1 Eftermiddag.